E-commerce naar S-commerce

tip 1 tot en met 4 van E-commerce naar S-commerce zijn reeds online en nu is het tijd voor tip nummer 5 “maak shoppen relevanter en persoonlijker”. De voorgaande posts vind je hieronder:

 

E-commerce naar S-commerce – tip 5

De 5e tip om je webshop meer op social commerce te richten gaat over het personaliseren van je webshop en zorgen dat deze relevanter wordt voor je doelgroep. De consument krijgt steeds meer macht en dat komt omdat er zoveel aanbod is. Internet is zo’n groot media, dat jij moet zorgen dat je er uit springt. Jouw webshop is niet 1 uit een dozijn, nee jij bent een opzichzelfstaande webshop, met een eigen design, een eigen style, waar mensen zich mee willen en durven te identificeren.

Denk hierbij aan relevante (gratis) informatie van bijvoorbeeld de laatste mode trends en of lifestyle. Geef gepersonaliseerde aanbiedingen of aanbevelingen. Je kan aangeven welke kleuren passen bij een bepaald type huid of welke kleding style past bij een bepaald type kledingstuk.

Personalisatie en relevantie voorbeelden

Asos is een van de grotere op dit gebied. Asos is een online community waar mode liefhebbers samenkomen. Op deze site doen zij inspiratie en ideeën op en deze delen ze weer. Het is een inspirerende site waar bezoekers foto’s plaatsen, iedereen kan daarna een moodboards maken van hun favorieten en deze delen met anderen. zij kunnen kan advies er op geven en of ook verder delen.

 

Een ander goed voorbeeld is Lyst. Op lyst kan je een eigen persoonlijk lijst met favorieten maken. Het is een echte gepersonaliseerde social shopping site. Je kan op deze site alles vinden: ontwerpsters, shops, bloggers, mode items en stylisten.

Door je persoonlijke favorieten lijst hier aan te maken, kunnen andere gebruikers aanbevelingen doen van producten die daarbij passen. Deze kan je ook weer toevoegen aan je eigen lyst en daarmee je favorieten vergroten.

 

Zorg dat je webwinkel een sociaal aspect wordt. Dat mensen voor vermaak, inspiratie, vraag en antwoord naar jou shop komen.

Bron: Eline Hengeveld is SEO consultant bij online marketing bureau onetomarket. Op haar eigen blog FSHN Forward combineert ze haar liefde voor fashion en online marketing.

 

e-commerce en s-commercee-commerce en s-commerce