21% BTW regel en uw magento webshop

Per 1 oktober worden alle producten en diensten die eerst 19% werden belast, verhoogt naar 21% met uitzondering van aparte gevallen die vrijgesteld zijn. Deze BTW verhoging is ingevoerd om het begrotingstekort te verkleinen en iedereen moet daar aan mee helpen. Als Magento webshop eigenaar gaat er dus wat veranderen per 1 oktober en hier dien je rekening mee te moeten houden. Deze verhoging heeft vooral invloed op de consumenten, want voor bedrijven blijft de BTW gewoon aftrekbaar.

Data levering is bepalend voor de BTW

Wanneer u producten of diensten levert, dan is de leveringsdatum bepalend in de hoogte van de BTW die je moet afdragen aan onze vrienden van de belastingdienst. Alle producten en diensten die op en na 1 oktober 2012 worden geleverd, moeten 21% BTW belast worden. Vindt de bestelling en facturatie voor de datum plaats, dan dient alsnog 21% BTW afgedragen te worden, als de producten op of na deze data geleverd worden.

21% BTW beïnvloed het prijs beleid

Veel webwinkel eigenaren kiezen voor een psychologische aantrekkelijke prijzen zoals: € 39,95 i.p.v. € 40,-. Ga je bijvoorbeeld deze € 39,95 automatisch doorberekenen met 21% btw, dan komt dit bedrag uit op: € 40,62 wat er raar, maar ook psychologische minder aantrekkelijk er uit ziet. Het is dus voor u als magento webwinkel eigenaar erg belangrijk hoe u de doorvoer van de nieuwe btw tarieven gaat presenteren in uw webshop.

Strategische 21% btw invoer voor webwinkels

1 oktober valt op een maandag en dat betekent dus dat producten die in het weekend zijn besteld, op zijn vroegst pas maandag worden geleverd. Alle producten die op maandag geleverd worden, zijn dan 21% belast met btw. Houdt u dus dus rekening dat u de producten voor het weekend al moet aanpassen naar de 21% btw.

Omdat er grote concurrentie is, wilt u natuurlijk niet in 1x alle prijzen verhogen, terwijl uw concurrenten dat bijvoorbeeld niet doen. Het dus dus belangrijk dat dit strategisch gebeurt en met een gedachte er achter. Wat zou u bijvoorbeeld kunnen doen om dit soepel te laten verlopen?

  • Controleer nu alvast de prijzen van uw best lopende producten en ga berekenen wat de nieuwe prijs gaat worden. Ga na wat de marge op deze producten is en of de prijzen gewijzigd moeten worden. U wilt namelijk wel genoeg marge overhouden voor de winst. Door dit te doen, verklein u het risico om omzet mis te lopen.
  • Meet wat de prijs wijzigingen doen met de afzet per product. Moet u wel uw prijzen wijzigen i.v.m. met de afzetdaling van uw consumenten? Blijf experimenteren met uw prijzen, want een concurrent is zo gevonden.
  • Gebruik uw huidige prijsstelling als promotie middel: ” de BTW is omhoog, maar onze prijzen zijn ongewijzigd” of “wij zeggen nee tegen verhoogde btw, dus neem onze producten voor onze oude prijzen mee” hier kunt u in het begin mee stunten en de prijzen later alsnog omhoog doen. U kunt ook kortingscodes geven met een x% aan korting.
  • De btw verhoging is ook een mooi moment om weer eens scherp naar uw prijsbeleid en de marge op uw product aanbod te kijken. Wat doen de concurrenten met de prijzen, wat verkoop ik het beste en op welke producten zit de meeste marge. Door de afzet en de marges naast elkaar te leggen, kan je een geheel nieuw prijs beleid maken en wellicht dezelfde omzet behouden.
  • Ga nog eens met je leveranciers onderhandelen over je marge. B2B is de 21% btw aftrekbaar, maar B2C niet. Als afnemer heb je ook macht, want zonder jouw verkopen ze minder.

btw uitingen op de factuur en of algemene voorwaarden

Bij de automatisering van uw facturen in uw magento webshop wordt 19% btw gecommuniceerd. Dit moet aangepast worden op uw facturen, maar misschien ook in uw algemene voorwaarden, FAQ en andere btw display locaties.