Magento SEO

In de komende maand wordt er op Magento Webshop ingegaan op Magento seo. Dit zal een Seo training zijn die in verschillende delen gebeurt en per deel zal er ingegaan worden op een specifiek punt van je Magento webshop. In dit eerste deel van de Magento training wordt er ingegaan op de CMS Pages van je Magento webshop. Na de verschillende punten apart behandeld te hebben zal er een overkoepelende post op het blog komen, met een totaal overzicht van de seo punten voor je Magento webshop.

Magento SEO: CMS Pages

In dit eerste deel van de seo training wordt er ingegaan op de CMS pages van je Magento webshop. De cms pages vind je in je admin panel bij CMS/pages. Dit zijn de informatie pagina’s van je webshop en kunnen zeer belangrijke pagina’s zijn om potentiële klanten naar je site te trekken.

Vaak zien wij dat CMS pagina’s gebruikt worden voor bijvoorbeeld de algemene “voorwaarden”, “over ons”, “privacy policy” etc. Hier zijn deze pagina’s uitermate geschikt voor en handig om te gebruiken. Naast het gebruik voor deze doeleinden kun je kleine promotie pagina’s maken voor specifieke zoekwoorden om klanten te trekken. Een voorbeeld waarbij wij dit hebben gedaan is op een ondergoed webwinkel, met het woord “Heren ondergoed”.

Om een goed zoekwoord te vinden om een promotie pagina voor te maken is het ten eerste belangrijk om een zoekwoord te vinden waar veel naar gezocht wordt. Hiervoor kun je de Sandbox (ook wel keyword tool genoemd) van Google voor gebruiken, klik hier. Wanneer je bij de sandbox bent voeg je een voor jou relevante zoekterm in, zet locatie en taal op het gewenste land en klikt aan de linker kant op exact. Als je hierna op zoeken klikt krijg je te zien hoe vaak er exact op het zoekwoord wordt gezocht bij Google en krijg je zoekwoordideeën. Tussen de zoekwoordideeën kun je kijken naar relevante zoektermen voor een promotie pagina. In ons geval wordt er 1300 keer exact op “Heren ondergoed” gezocht. Hiermee geven wij een idee wat je met CMS pagina’s kunt doen, je kunt ze uiteraard voor al je gewenste doeleinden gebruiken.

Optimaliseren CMS pagina

Wanneer je een CMS pagina aanmaakt heb je 4 pagina’s die je kunt invullen: “Pagina gegevens”, “Inhoud”, “Ontwerp” en”Meta-gegevens”. Hieronder zal ik ingaan op de verschillende pagina’s en aangeven wat je kunt doen om een pagina seo te optimaliseren.

Pagina gegevens

Als eerste dien je de pagina gegevens in te vullen. Hierbij zijn twee velden belangrijk, de Pagina titel en de Url Key. De url key is de url die gebruikt wordt voor de pagina. Hier dien je een Google vriendelijke url te schrijven. Voor dit artikel heb ik gekozen voor: magento-webshop-seo-deel-1-cms-pages. Hier komen een aantal zoektermen in voor waarmee ik bij Google gevonden wil worden.

De Pagina titel is zeer belangrijk voor twee doeleinden. Ten eerste is dit de titel die boven je pagina komt en bij de Google zoekresultaten verschijnt. Google hecht veel waarde aan deze titel. Door de pagina een goede titel te geven herkent Google het onderwerp waardoor de pagina hoog in de zoekresultaten komt. Wanneer hij bij de zoekresultaten verschijnt, dient hij relevant te zijn voor het zoekwoord, hierdoor klikken mensen eerder naar jouw pagina dan die van een concurrent.

Inhoud

Bij inhoud komt de content van je pagina. Deze dient zeer relevant te zijn en over het onderwerp van je pagina te gaan. Door hier meerdere keren het zoekwoord in te gebruiken (optimaal is dit 5 a 6 % van de content), is de tekst relevant voor Google.

Ontwerp

Bij ontwerp kun je de layout van de pagina veranderen. Je kan aangeven hoeveel columns de pagina moet hebben, een layout aanpassing doen of een custom design er in zetten.

Meta-gegevens

De meta-gegevens zijn zeer belangrijk voor je seo optimalisatie. Vooral de meta description is hierbij belangrijk. De Meta keywords dien je in te vullen, maar door Google wordt hier steeds minder waarde aan gehecht.

De meta description is een korte beschrijving over de pagina. Google herkent hieraan waar de pagina over gaat en plaatst deze bij de zoekresultaten. Deze meta beschrijving heeft 2 functies. Ten eerste ziet Google waar de pagina over gaat en ten tweede mensen aanzetten om naar je pagina te klikken. Wanneer mensen bij Google zoeken zien ze jouw pagina naast pagina’s van je concurrenten. Als jou titel en description relevant zijn, klikken zij eerder op jouw pagina dan die van een concurrent. Daarnaast dient de meta description duidelijk weer te geven wat de content van de pagina is.

Wanneer je de meta description niet invult pakt Google een aantal losse zinnen van je pagina, waardoor dit veel minder goed geoptimaliseerd is. Wij adviseren altijd om de Meta description met de hand te schrijven, zodat je zeker weet dat deze relevant is.

 

Dit was deel 1 van de seo training. Klik hier voor deel 2 Magento seo – producten!