Magento SEO

Welkom bij het tweede deel van de Magento SEO training op Magentowebshop.org. In deze Magento SEO training gaan wij in verschillende posts in op de SEO van Magento. Dit is het tweede deel dat gaat over de SEO optimalisatie van Magento producten. In het eerste deel, klik hier, is ingegaan op de SEO optimalisatie van CMS Pagina’s.

Magento SEO: Producten en Productpagina’s

In dit tweede deel van de Magento SEO training wordt ingegaan op de optimalisatie van producten en productpagina’s binnen Magento. De producten vind je in je Magento admin bij: Catalogus / Beheer producten. De productpagina’s van je Magento webshop zijn zeer belangrijke landingspagina’s omdat je ze elk apart kunt optimaliseren voor zoekmachines.

Beschouw elke productpagina als een kans om boven in de zoekmachines te komen. Hierbij is het belangrijk om goede zoekwoorden te vinden die je voor de optimalisatie van het product gebruikt. Hieronder vind je de manier die wij meestal gebruiken (deze tool komt in alle posts van de training terug omdat je er zeer waardevolle informatie mee kunt vinden):

Om een goed zoekwoord te vinden voor je productpagina is het ten eerste belangrijk om een zoekwoord te vinden waar naar gezocht wordt. Hiervoor kun je de Sandbox (ook wel keyword tool genoemd) van Google voor gebruiken, klik hier. Wanneer je bij de sandbox bent voeg je een voor jou relevante zoekterm in (in jouw geval het product of het merk), zet locatie en taal op het gewenste land en klik aan de linker kant op exact. Als je hierna op zoeken klikt krijg je te zien hoe vaak er exact op het zoekwoord wordt gezocht bij Google en krijg je zoekwoordideeën. Tussen de zoekwoordideeën kun je kijken naar relevante zoektermen voor een productpagina. Gebruik deze woorden in je titel en meta gegevens.

 

Optimaliseren Product Pagina

Wanneer je een product aanmaakt kun je dit product op meerdere plekken optimaliseren. In deze post ga ik in op de volgende pagina’s binnen het product: Algemeen, Meta informatie, Afbeeldingen en Verwante producten / Upp-Sells / Cross-Selling.

Algemeen

wanneer je binnen Magento een product aanmaakt krijg je eerst de algemene pagina van het product. Deze pagina is zeer belangrijk voor je SEO optimalisatie omdat je hier zowel de titel als content en de url van het product instelt. In dit voorbeeld gaan wij er voor het gemak even vanuit dat het een standaard product is zonder toegevoegde attributen.

Je begint bij een product altijd met een goede titel, genaamd Name. Deze titel komt op categorie pagina’s en op de productpagina (is meestal de H1 van de pagina). Hierbij is het belangrijk dat je een titel maakt die goede zoekwoorden bevat. In de eerste post over SEO optimalisatie gebruikten wij als voorbeeld een ondergoed webwinkel met merk ondergoed. Een goede titel van een product zou hiervoor bijvoorbeeld “Calvin Klein Boxershort One wit” zijn. Deze titel bevat het merk een product en een type en kleur boxershort. De kans is groot dat je hierdoor op een combinatie van de titel hoog bij Google scoort.

Nadat je de titel hebt bepaald schrijf je in Magento een Description en Short description. Het is belangrijk dat je in deze beschrijvingen de titel van het product laat terugkomen en dat je er extra informatie over het product geeft. Hierdoor vinden zoekmachines de informatie relevant.

Het laatste punt dat bij de algemene pagina ingevuld dient te worden is de url key. Dit is de url die achter je domeinnaam wordt gezet voor het product. Wij kiezen er vaak voor om de titel van het product te gebruiken. Je zou hier nog woorden bij kunnen plaatsen of weg kunnen halen.

Meta informatie

De meta informatie van een product is wellicht het belangrijkste punt om gevonden te worden door zoekmachines. Zoekmachines herkennen door de meta gegevens namelijk waar de pagina over gaat.

Eerst vul je de Meta title van het product in. De meta title is een korte titel die aangeeft wat het product is. Net als bij de gewone titel van het product is het belangrijk dat hier relevante zoekwoorden voor Google instaan, bijvoorbeeld een combinatie van een merk en type product. Je kan hier vaak de titel van het product voor gebruiken, echter kun je deze soms aanvullen met extra informatie. De meta titel zie je terug bij de zoekresultaten van Google.

De meta description is een korte beschrijving over het product. Google herkent hieraan waar de pagina over gaat en plaatst deze bij de zoekresultaten. De ideale meta description bestaat uit 15 a 20 woorden.

Zowel de meta titel als meta beschrijving heeft 2 functies. Ten eerste ziet Google waar de pagina over gaat en ten tweede mensen aanzetten om naar je pagina te klikken. Wanneer mensen bij Google zoeken zien ze jouw pagina naast pagina’s van je concurrenten. Als jou titel en description relevant zijn, klikken zij eerder op jouw pagina dan die van een concurrent. Daarnaast dient de meta description duidelijk weer te geven wat de content van de pagina is.

Wanneer je de meta description niet invult pakt Google een aantal losse zinnen van je pagina, waardoor dit veel minder goed geoptimaliseerd is. Wij adviseren altijd om de Meta description met de hand te schrijven, zodat je zeker weet dat deze relevant is.

Afbeeldingen

Wanneer je afbeeldingen bij je product invoert kun je ze op twee manieren optimaliseren, geef de afbeelding een goede benaming en vul de alt-tag in.

Ten eerste is het belangrijk dat je de afbeelding die je invult een goede benaming geeft. Wanneer je een afbeelding opslaat op je computer is het belangrijk dat je hem opslaat met een benaming van het product (in het voorbeeld bijvoorbeeld: armani-boxershort-zwart.jpg). Google herkent dit en je hebt hierdoor kans dat je product wordt getoond bij de afbeeldingen van Google.

Ten tweede geeft Magento de mogelijkheid om een alt-tag in te voeren bij de afbeelding. De alt-tag verteld zoekmachines waar de afbeelding over gaat. Vul de alt-tag dus altijd in. Voer bij de alt-tag een aantal relevante zoekwoorden in (in het voorbeeld bijvoorbeeld Armani boxershort).

 

Verwante producten / Up-sells / Cross-selling

Bij elk product binnen Magento kun je verwante producten, up-sells en cross-sells invullen. Wellicht vraag je je af wat het invullen van deze producten met zoekmachine optimalisatie te maken heeft, maar dit is wel degelijk belangrijk. Voor je webshop is het belangrijk dat je veel interne links creëert. Hierdoor kunnen zoekmachines goed door je site crawlen waardoor al je pagina’s goed geïndexeerd worden. Daarnaast wordt er intern in je site pagerank gedeeld, waardoor interne links goed werken.

 

Dit was deel 2 van de seo training. Klik hier voor deel 1 – Cms pages of hier voor deel 3.