Magento Seo

Welkom bij het derde deel van de Magento SEO training op Magentowebshop.org. In deze Magento SEO training gaan wij in verschillende posts in op de SEO van Magento. Dit is het derde deel dat gaat over de SEO optimalisatie van Magento categorieën. In het eerste deel, klik hier, is ingegaan op de SEO optimalisatie van CMS Pagina’s. In het tweede deel, klik hier, is ingegaan op SEO optimalisatie van Magento producten

 

Magento SEO: Categorieën en categorie pagina’s

In dit derde deel van de Magento SEO wordt ingegaan op de SEO optimalisatie van Categorie pagina’s binnen Magento. De categorie pagina’s vind je in je Magento admin bij Catalogus / beheer categorieën. Bij zoekmachines kan je zeer goede zoekresultaten behalen door je categorieën goed in te stellen. Dit maakt dan ook dat de categorieën van je Magento webshop zeer belangrijke landingspagina’s voor bezoekers zijn die je individueel kunt optimaliseren.

Je dient elke categorie pagina als een kans te zien om gevonden te worden bij Google waarmee je nieuwe potentiële klanten kunt binnenhalen. Hiervoor dien je een combinatie te maken van goede teksten, meta gegevens en bijpassende producten te plaatsen. Hieronder vind je de manier die wij meestal gebruiken (deze tool komt in alle posts van de training terug omdat je er zeer waardevolle informatie mee kunt vinden):

Om een goed zoekwoord te vinden voor je productpagina is het ten eerste belangrijk om een zoekwoord te vinden waar naar gezocht wordt. Hiervoor kun je de Sandbox (ook wel keyword tool genoemd) van Google voor gebruiken, klik hier. Wanneer je bij de sandbox bent voeg je een voor jou relevante zoekterm in (in jouw geval het product of het merk), zet locatie en taal op het gewenste land en klik aan de linker kant op exact. Als je hierna op zoeken klikt krijg je te zien hoe vaak er exact op het zoekwoord wordt gezocht bij Google en krijg je zoekwoordideeën. Tussen de zoekwoordideeën kun je kijken naar relevante zoektermen voor een productpagina. Gebruik deze woorden in je titel en meta gegevens.

 

Optimaliseren van de Categorie pagina

Een categorie binnen Magento kun je op meerdere manieren optimaliseren waardoor de categorie pagina goed vindbaar wordt bij zoekmachines.

1. Algemeen

Je categorieën zijn zeer belangrijk binnen je Magento webshop omdat je elke categorie op een ander zoekwoord of groep van zoekwoorden kunt richten. Wanneer een klant op deze pagina binnenkomt bij je webshop kun je hem direct een overzicht van producten laten zien, waardoor de kans op een aankoop zeer groot is.

Zoals in de inleidende tekst beschreven is het ten eerste belangrijk dat je goede zoekwoorden vindt voor je categorieën. Deze zoekwoorden kun je zowel gebruiken voor de benaming van je categorie als in je page title en meta gegevens terug laten komen. Zoek naar woorden die zowel relevant zijn voor je bezoeker om op te klikken als een hoog zoekvolume hebben. Een goed voorbeeld bij een ondergoed webwinkel is een categorie genaamd “Boxershorts”.

Om de categorie pagina goed vindbaar te krijgen dien je zowel de page title en de meta gegevens in te vullen als een goede beschrijving per categorie te geven en goede producten met product benamingen in de categorie te hebben.

Om een nieuwe categorie toe te voegen ga je op de categorie staan waar je hem onder wilt (bij hoofdcategorieën is dit doorgaans de root categorie en bij subcategorieën de hoofdcategorie) en klik je op “subcategorie toevoegen.

2. Categorie name, Page title, Meta gegevens en Url key

Wanneer je een categorie hebt aangemaakt dien je eerste een goede naam aan je categorie te geven. Zoals hiervoor benoemd dient deze zowel interessant voor je klanten te zijn als een hoog zoekvolume te hebben. Wanneer je een Bbq webshop hebt kun je bijvoorbeeld aan “Gasbarbeque” denken. Wat tevens erg goed werkt zijn merkpagina’s waar de merknaam in voorkomt bijvoorbeeld Weber bbq. 

Maak van de categorie naam tevens de url key waardoor dit extra waarde aan je naam geeft. In sommige gevallen kan het een aanrader zijn om extra woorden in de url te gebruiken.

De page title is een korte titel die aangeeft waar de categorie over gaat. Net als bij de benaming van de categorie is het belangrijk dat hier relevante zoekwoorden voor Google in voorkomen en in veel gevallen kun je de benaming van de categorie als page title gebruiken. De page title zie je terug bij de zoekresultaten van Google.

Na de page title vul je de meta gegevens in. Meta is erg belangrijk voor Google om te herkennen waar de categorie over gaat. Hierbij is vooral de meta beschrijving belangrijk. Gebruik een zin van tussen de 16 en 23 woorden om aan te geven waar de categorie over gaat en laat hier de relevante zoekwoorden een aantal keer in terugkomen. De Meta beschrijving wordt net als de page title bij de Google zoekresultaten getoond.

 

3. Goede beschrijving van je Categorie

Nadat je de categorie een naam hebt gegeven en de url en meta gegevens hebt ingevuld is het tijd om unieke content aan de categorie toe te voegen. Wanneer je bij je categorie kijkt heb je het veld Description en deze dient voor een beschrijving van je categorie. Als je wilt kun je er tevens een afbeeldingen bij toevoegen, dit is een eigen keuze. Om hoge resultaten bij zoekmachines te behalen is goede en unieke content cruciaal. Schrijf in een aantal alinea’s waar de categorie over gaat. Gebruik in de beschrijving een aantal keer de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden en laat de beschrijving aansluiten op je page title en meta beschrijving. Met de “wysiwyg Editor” kun je de tekst makkelijk bewerken en je kunt er naast de categorie naam een H2 in verwerken.

 

Als je de bovenstaande stappen volgt kun je zeer hoog scoren in de zoekmachines.

 

Heb je vragen over de SEO optimalisatie?

Als je vragen hebt over het SEO optimaliseren van je categorie pagina, laat hieronder je reactie achter.