Webwinkel beginnen? Schrijf goede content

In mijn vorige post webwinkel beginnen hebben we het gehad over de software dit je moet hebben om een goede webwinkel te beginnen. Met alleen goede software kom je er niet. Als je een webwinkel gaat beginnen, dan is het erg belangrijk om gevonden te worden op het internet. Google is hier heel belangrijk in, daarom dien jij je webshop ook te optimaliseren voor Google. Je webshop optimaliseren voor Google doe je met content. Content is de tekst in je webshop.

Dubbele content vermijden

Gevonden worden daar draait het om als je een webwinkel gaat beginnen. Zoekwoorden zijn hierbij prioriteit nummer 1 als jij je webshop gaat vullen met pagina’s, categorieën, producten ect. Zoals aangeven in de post “webwinkel beginnen” is het starten van een eigen webshop erg populair en zijn er dus veel concurrenten. Wat je nooit moet doen, is blind je concurrenten kopiëren in categorieën, pagina’s en product omschrijvingen, want Google gaat dit zien als dubbel content. Hoe zorg je dan wel een een goede webshop indeling.

Webwinkel indelen in niveau’s

Verdeel je webshop in hoofd en sub categorieën. Hiermee maak jij je webwinkel overzichtelijk, waarbij de webshop bezoeker makkelijk door je webshop kan navigeren. Hoofd en sub categorieën en productnamen worden belangrijker gevonden door Google, dus het is belangrijk dat je hier zoekwoorden in verwerkt. Wat zijn nou goede zoekwoorden? Goede zoekwoorden zijn woorden die seo | zoekmachine sterk zijn.

Zoekwoorden die SEO | zoekmachine sterk zijn.

Google heeft een programma waarbij je kan zien hoe vaak er op bepaalde woorden word gezocht in Google. Dit programma heet “Google keyword tool” Als je dit intypt in Google, dan is het het bovenste resultaat. Je ziet dan het volgende: (klik erop voor een vergroting).

webwinkel beginnenUitleg Google keyword tool

Plaat boven in je zoekwoord. In het voorbeeld zie je “boekenkast”.

Links in het menu moet je het resultaat op “exact” zetten. Dan pas zie je wat het zoekvolume is precies en enkel op dat woord “boekenkast”

Zorg dat je zoekopdracht staat op:  “locatie: Nederland”, “talen: Nederland”, “apparaten: desktopcomputer en laptops”.

Daaronder vind je de resultaten. In dit voorbeeld: “boekenkast” met 6.600 locale maandelijkse zoekopdrachten en “boekenkasten” met 2.400 locale maandelijkse zoekopdrachten, “boekenkast op maat” ect. In dit voorbeeld kan je dus beter het woord “boekenkast” gebruiken, dan het woord “boekenkasten”. Dit met de simpele reden dat er 4.200x meer word gezocht op “boekenkast” ipv “boekenkasten”.

Webwinkel categorieën

Nu je een webwinkel gaat beginnen en weet welke producten je gaat verkopen, dan kan je een onderzoek doen naar je zoekwoorden aan de hand van het hierboven gegeven hulp programma. Ga nu duidelijk onderscheid maken in hoofdcategorieën, subcategorieën en productnamen die je wilt gaan gebruiken. Plaats deze woorden in de “keyword tool” en kijk wat de zoekresultaten zijn.

Woorden met een hoog zoekvolume zijn belangrijk om bezoekers naar je site te trekken. Door deze woorden in je categorie, subcategorie en of producten namen te plaatsen, worden deze beter gelezen door Google. Sta je bijvoorbeeld met het woord “boekenkast” bovenaan in de zoekresultaten van Google, dan zijn er 6.600 mensen die jou resultaat zien per maand. Dit zijn allemaal gerichte potentiële bezoekers, die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product.

Webwinkel beginnen met een whitepaper

Op het Mforum, dat is het forum van Magento, staat een download van een whitepaper die je kan helpen bij het goed opzetten van je content. Klik hier om naar de download te gaan van de whitepaper.