E-commerce naar S-commerce

E-commerce is bij vele mensen nu wel bekent, maar het is erg onpersoonlijk. E-commerce is een verzamelnaam van handeldrijven via het computernetwerk/ internet. Een nieuwe variant daarop is S-commerce, waarbij de S staat voor social. Er bestaan steeds meer social shopping koppelingen tussen webshops en facebook, pinterest, twitter ect.

S-commerce is ideaal voor bijvoorbeeld fashion retailers die interactie zoeken met hun doelgroep. Social media maakt het mogelijk om persoonlijker contact te krijgen met je doelgroep, waardoor je een lagere drempel kan creëren. S-commerce kan dan misschien een stuk leuker zijn dan E-commerce, maar de tijd en energie moet wel geld opbrengen. Wat is een goede balans tussen e-commerce en s-commerce?  De komende tijd ga ik meerdere tips geven om van je brand ook een social brand te maken.

Shoppen doe je met vrienden – tip 1

Mensen shoppen samen omdat zij een mening willen van een ander, daarnaast speelt gezelligheid ook een rol, maar dat kan je minder goed na bootsen in een webshop. Hoe zorg je dat deze samen shop beleving wel beleeft kan worden in je webshop?

  • De webwinkel van wehkamp heeft al enkele jaren een samen shop functie in de webshop. Hiermee vergoten zij de mogelijkheid om samen te shoppen en dus advies in te willen bij famillie en vrienden. Je voorkeurslijst kan je delen, waarop gereageerd kan worden.
  • inspiratie op doen en ideeën delen is ook een goede tool van S-commerce. Op de site shopwithyourfriends.com kan je lookbooks creëren en publiceren op bijvoorbeeld facebook.
  • Real time shoppen kan ook. Op de webshop van motilo.com is het mogelijk om via video te shoppen met vrienden. Zij gebruiken tevens Facebook connect, waarbij de shop activiteiten getoond worden op de tijdlijn.

Bron: Eline Hengeveld is SEO consultant bij online marketing bureau onetomarket. Op haar eigen blog FSHN Forward combineert ze haar liefde voor fashion en online marketing.

 

facebook.comMotilo