Social media marketing & Facebook

Social media marketing is erg populair en belangrijk, omdat een grootdeel van je doelgroep zich op dit social media bevindt. Echter wordt vaak Facebook marketing of een Facebook bedrijfspagina verkeerd gebruikt. Dit verklaart ook vaak waarom bedrijven te weinig resultaat zien uit de vele social media marketing die zij publiceren. Veel bedrijven hebben niet eens een social media strategie en dan gaat het vaak mis. Bedrijven onderschatten social media marketing en laten het over aan een stagiaire.

Social media strategie

Social media waar Facebook onder valt, geeft al aan dat Facebook een sociaal medium is. Hier gaat het vaak al mis bij bedrijven die Facebook gebruiken in hun social media marketing. Veel bedrijven zijn niet sociaal op Facebook. Zij hebben dan wel hun Facebook bedrijfspagina en hier zetten zij dan informatie/ producten op die dan maar gekocht of verspreid moeten worden, door de leden die fan zijn of die de bedrijfspagina geliked hebben. Zo simpel zit de wereld niet in elkaar.

Social media rendement

Verschillende analisten zeggen dat slechts 3% van je Facebook fans echt fan zijn en zich ook daadwerkelijk verbonden voelen met je merk. Slecht 3% is dus daadwerkelijk geïnteresseerd in wat jij te melden hebt. Dit moet je zien te verhogen, wat anders kost het je meer tijd en moeite dan het je oplevert.

30% van de actieve fans keren een keer terug naar de fan page. Slechts 9,6% van deze fans keer terug naar dezelfde conversatie op de fan page. Ga er vanuit dat je bericht dus maar 1 keer wordt gelezen. Facebook is niet ontworpen om te discussiëren, omdat de conversatie snel buitenbeeld verschuift. Doe je dit wel, probeer dan kort te reageren.

Facebook is vermaak

Liken is makkelijk, je klikt en wow daar staat het dan, ik vind dit leuk! Een Facebook bedrijfspagina met veel likes is leuk, maar wat is het waard? Je kan tegenwoordig likes kopen, dus waar hebben wij het over? Als iemand jou post liked of leuk vindt, dan geeft hij eigenlijk aan: “ik wil vermaakt worden door jou” jij geeft leuk informatie en ik wil meer van deze leuke informatie ontvangen. Bedrijven vergeten vaak dat Facebook fans levendig zijn en een gigantisch groot netwerk hebben. Er ligt dus een gigantisch grote kans voor jou om deze mensen te bereiken via vertrouwenspersonen.

Moontoast heeft onderzoek gedaan neer verschillende type fans aan de hand van gedrag en betrokkenheid. Deze fans heeft hij verdeelt in 5 niveau’s. In mijn volgende post zal ik vertellen wat de eigenschappen zijn van elk niveau, waaraan je de verbondenheid kan herkennen.