Social media strategie.

In deze post “social media strategie” is het vervolg van de post “social media marketing” hierin gaan we verder op het gedrag en de betrokkenheid van fan op je Facebook bedrijfspagina. Zoals aangegeven is het niet moielijk om likes binnen te krijgen, maar is dit wel het eerste moment waar je fans binnen komen.

In je social media strategie verdeel je je facebook fans in 5 niveau’s. Deze niveau’s geven de betrokkenheid en het gedrag aan van je Facebook fans.

Facebook fan niveau’s

  1. Potentiele fan.
  2. Engaged fan.
  3. Advocate fan.
  4. Purchasing fan.
  5. Super fan.

1. Potentiële fan

Op alle mogelijke manieren likes binnen krijgen. Essentie is doormiddel van kwalitatief goede kanalen een social buzz creëren met mond op mond/ deelbare reclame. Aantallen is het enige wat hier telt:

  • Actieve gebruikers per maand.
  • Totaal aantal fans.
  • Wat is je totale netwerk grootte. (fans x1.2 bijvoorbeeld)
  • Aantal share, likes en opmerkingen per post

2. interaction (potentiële fan naar engaged fan)

Als de persoon je eenmaal geliked heeft, dan geven ze aan vermaakt te willen worden. De belangrijkste statistieken hierin zijn:

  • Aantal x op fan page
  • Page views per fan
  • Aantal shares, likes en comments per fan

3. conversion (engaged fan naar purchasing fan)

Betrokkenheid en return on investment wordt hierbij belangrijk. Is deze fan te stimuleren om verkopen te generen. Belangrijke te meten statistieken zijn:

  • Conversie van clicks op verzonden nieuws/ producten
  • Conversie in winkelwagen.

4. Revenu & referrals (purchasing fan naar Super fan)

De kracht hierbij is om te zorgen dat jouw fan je merk gaat promoten in zijn eigen netwerk. Hij wordt ambassadeur. De super fan is ook een herhalende koper in de webshop en kan makkelijk geprikkeld worden om aankopen te doen. Bij de super fan zijn de volgende statistieken belangrijk:

  • Gemiddelde aantal gekochte artikelen
  • Gemiddeld aantal aankopen
  • Omzet van de fan
  • Aantal fan die via hem zijn gekomen
  • Aantal doorverwezen kopers van de fan

 

Meten is weten + betrokkenheid + consistentie = het opbouwen van je fan relatie.